Geneesmiddelentekort is een langlopend en steeds groter wordend probleem. Als er sprake is van een tekort, dient er een alternatief te komen waar de patiënt bij gebaat is. Het alternatief dat de apotheker heeft bedacht, moet altijd in samenspraak met de voorschrijvende arts worden afgeleverd. Dit kost veel tijd voor zowel de huisarts als de apotheek.
De oplossing die we, als HCA en ZAA, in de regio gaan inzetten, is het platform ApoAfspraak. Dit online platform maakt het mogelijk om afspraken voor alternatieven bij geneesmiddelentekort laagdrempelig en snel vast te leggen voor de hele regio. Het platform wordt al in veel regio’s gebruikt en is ontwikkeld door drie apothekers. In het systeem wordt alleen medicatie opgenomen waarvoor een standaardomzetting in alle gevallen toepasbaar is.
In de regio is een werkgroep opgericht, bestaande uit drie apothekers en twee huisartsen, die het systeem gaan vullen en onderhouden. Het HCA-bestuur en de ZAA hebben ervoor gekozen dat de werkgroep de voorgestelde alternatieven voor de hele regio goedkeurt. U ontvangt als huisarts per e-mail een overzicht met de tekorten en de gekozen alternatieven, zodat u altijd een actueel overzicht heeft. Mocht u bij specifieke patiënten het niet eens zijn met de omzetting, dan kunt u contact opnemen met uw eigen apotheker. De werkwijze wordt na een halfjaar geëvalueerd. Op korte termijn ontvangt u meer informatie over ApoAfspraak en een samenwerkingsovereenkomst. Zodra wij deze overeenkomst terug hebben ontvangen, kunnen we met het systeem starten.
Heeft u nu al vragen? Neem dan contact op met Stefanie Mouwen via s.mouwen@amstellandzorg.nl.